With a ministerial decree dated 20 March 2008, the opera omnia of the composer Muzio Clementi was promoted to the status of Italian National Edition. He returned to London in June 1818, after stopping off in Frankfurt. Emily Anderson, Norton: Letter No. In 1798, Clementi took over the firm Longman and Broderip at 26 Cheapside (then the most prestigious shopping street in London), initially with James Longman, who left in 1801. Moscheles, in his diary, says that on that occasion Clementi improvised at the piano on a theme by George Frideric Handel. As a teacher his work operated on two fronts: the publication of the Introduction to the Art of Playing on the Piano Forte […] (1801), a method that was taken as a model by the majority of subsequent theorists; the 100 studies of the Gradus ad Parnassum, which turned him into the head of a piano school of international standing and created a landmark for piano studies until our own day. As a composer of classical piano sonatas, Clementi was among the first to create keyboard works expressly for the capabilities of the piano. 36, No. Scrisse anche sei sinfonie e un oratorio ma non ci è rimasto nulla, gli spartiti sono andati persi. Il clavicembalo, a differenza del clavicordo, non sparì dalla scena tastieristica europea ma solo raramente verrà considerato per “nuove composizioni”. During this period, it appears, Clementi spent eight hours a day at the harpsichord, practising the works of Johann Sebastian Bach, Carl Philipp Emanuel Bach, George Frideric Handel, Domenico Scarlatti, Alessandro Scarlatti and Bernardo Pasquini. He marks a piece presto but plays only allegro. 692. Autore: Muzio Clementi (1752-1832) Curatore: David Rowland. He recorded five of Clementi's Sonatas along with shorter pieces. Muzio Filippo Vincenzo Francesco Saverio Clementi (Roma, 23 gennaio 1752 – Evesham, 10 marzo 1832) è stato un compositore, pianista, editore e costruttore di pianoforti italiano, uno dei primi ad aver scritto musica per il pianoforte moderno. 2, appena pubblicate. See instructions, Clementi – Sonatina Op.36 n.3 – Un Poco Adagio, Schubert – Sonatina D.385 – Violino e Pianoforte, Beethoven – Sonata Op. On 12 January 1782, Mozart reported to his father: "Clementi plays well, as far as execution with the right-hand goes. Nel 1774, Clementi fu libero dai suoi obblighi verso Peter Beckford e si trasferì a Londra, dove tra altri impegni, fece diverse apparizioni come solista di clavicembalo in concerti per altri cantanti e svolse il ruolo di "direttore" — dalla tastiera — al King's Theatre, Haymarket nell'ultima parte della sua permanenza a Londra. 7-10. Scrisse anche sei sinfonie e un oratorio ma non ci è rimasto nulla, gli spartiti sono andati persi. 24 n. 2 di Clementi catturò l'immaginazione di Mozart, che dieci anni più tardi lo usò nella ouverture della sua opera Die Zauberflöte (Il flauto magico). Letters of Mozart to his family, 3rd edition, 1966, ed. In 1766 In 1780 he went on tour to Paris, Strasbourg, Munich, and Vienna, where he became engaged in a friendly musical duel with Wolfgang Amadeus Mozart at the instigation of the emperor, Joseph II. Though many of his manuscripts have been lost, autograph portions of his unpublished symphonies, which include everything from sketches to complete movements, are in the Library of Congress and the British Museum. Clementi also published two symphonies as Op. At the time, Clementi was exploring a more virtuosic and flamboyant style, and this might explain Mozart's disparaging attitude. 28 n.15 – La Goccia, Dmitri Shostakovich – Concerto per Violino n.1, Op.77, Sonetto d’apertura della Primavera di Vivaldi, Beethoven – Sinfonia n.5 in Do min. Sorry, you have Javascript Disabled! Clementi started a three-year European tour in 1780, traveling to Paris, France, where he performed for Queen Marie Antoinette; Munich, Germany; and Salzburg, Austria. 1) in his Sonatine bureaucratique. Qui ebbe anche l'occasione di conoscere le opere di Ignazio Cirri, pubblicate a Londra, lo stile delle quali è appunto stato definito da Luigi Torchi una sorta di "transizione tra Bach e Clementi", nel senso del passaggio dal contrappunto allo stile del tardo Settecento. Con Beethoven ci furono contatti editoriali. 1.[3]. ), Leon B. Plantinga, David Rowland, Luca Lévi Sala, Massimiliano Sala, Valeria Tarsetti, Muzio Clementi, who was born in Rome in 1752 and died in Evesham (England) in 1832, was called the “father of the piano”, thanks to his perception (and exploration) of the instrument’s multiple timbral and sonic potential. Fu nel 1770 che Clementi fece la sua prima apparizione pubblica al pianoforte. L'abilità di entrambi questi compositori e virtuosi fu così notevole che l'Imperatore fu costretto a dichiarare la parità. By the age of 13 Clementi had already composed an oratorio, Martirio de' gloriosi Santi Giuliano e Celso,[2] and a mass. Schindler continues with reference to Beethoven's fondness for Clementi's piano sonatas: "For these, he had the greatest preference and placed them in the front rank of pieces appropriate to the development of fine piano playing, as much for their lovely, pleasing, fresh melodies as for the well-knit, fluent forms of all the movements."

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